sábado, 8 de junio de 2013

Valoració del blog com a eîna educativa

Segons l’enciclopèdia lliure catalana, un blog és un lloc web actualitzat periòdicament, que recopila de manera cronològica diferents textos o articles d’un o més autors, apareixent, en primer lloc, l’escrit publicat més recentment. En aquest espai, l’autor té total llibertat per deixar publicat allò que consideri oportú.

Aquesta eina social ha estat la metodologia que ha protagonitzat la nostra assignatura, formant un mètode de treball que convida a reflexionar i compartir amb els companys les nostres visions sobre diferents aspectes. M’ha permès comentar el meu punt de vista sobre distintes temàtiques així com aprendre de la feina dels meus companys ampliant la meva formació, tant personal com professional. Per tant, considero que aquesta és una eina del tot valuosa que convida al feedback entre les diferents illes: Menorca, Mallorca i Eivissa. Perquè aquesta metodologia pugui esser efectiva, considero que tots els blogs haurien d’esser públics, permetent-nos potenciar els processos d’e – a.

A més d’una eina de treball, també pot convertir-se en un passatemps. Un passatemps en què compartim diferents entrades relacionades amb el nostre tema d’interès. D’aquesta manera, compartim recursos mentre ens enriquim de la feina dels altres.

En conclusió, considero que es tracta d’una molt bona eina que se’ns dubte seguiré posant en pràctica de manera personal.

Valoració de les competències assolides

Una vegada finalitzada la matèria de l’assignatura, cal que realitzi una introspecció valorant els meus aprenentatges a mode d’avaluació final. Al començament d’aquest segon semestre, vaig publicar al blog una reflexió de les competències bàsiques que tenia assolides i, alhora, detectava els meus punts febles per reforçar-los al llarg de l’assignatura. Per tant, ha arribat l’hora de que identifiqui quins han estat els meus aprenentatges, així com les competències adquirides al llarg del trimestre.

Dit això, les competències de l’assignatura que considero assolides són:

1.    Em considero autònoma en l’aprenentatge. Considero que he accedit a diferents documents per tal de resoldre les activitats que se’m anaven plantejant, així com he après a reflexionar sobre els aspectes que comporten una bona actuació professional. He après a revisar de manera voluntària els blogs de les companyes, per tal d’enriquir-me dels seus aprenentatges, ampliant la meva formació. A més, sé contrastar aspectes teòrics amb alguns de pràctics, extraient les pròpies conclusions (competència 1)

2.   També he adquirit una mirada crítica amb el meu propi procés d’aprenentatge, valorant els meus punts forts i els febles quant a les meves capacitats i competències professionals. A més, amb les diferents pràctiques, he après a identificar les pròpies creences així com les de la tutora de pràctiques i el centre.  M’agrada fer-me preguntes i resoldre els meus mateixos dubtes, i considero fonamental la fixació d’uns objectius abans de començar a elaborar una pràctica. Finalment, he après a reflexionar sobre els meus errors, tenint en compte els aspectes que puc millorar cara a futures actuacions (competència 2).

3.   També he analitzat i reflexionat el funcionament del meu centre, comparant-lo amb les diferents rutines establertes a diferents escoles. M’agrada rumiar sobre el mecanisme utilitzat, així com la distribució, coordinació en la comunitat educativa, etc. He après de les pràctiques i rutines impartides al centre, i les he comprès encara més quan he reflexionat sobre elles (competència 3).

4.   He reflexionat sobre els processos d’e – a, identificant i comprovant els marcs teòrics de referència. He treballat identificant les bones pràctiques que es desenvolupaven al meu centre, i he après de les bones pràctiques impartides a altres centres (4.1 i 4.2)

5.   He elaborat, amb la meva companya de pràctiques, un projecte de millora tenint en compte les mancances observades al centre. He reflexionat sobre els aspectes que caracteritzen aquest projecte, així com les bones pràctiques. A més, reflexiono sobre els obstacles que suposa el meu projecte i pretenc formular propostes per tal de millorar la metodologia del centre (5.1 i 5.4).

Valoro de manera positiva la meva evolució en l’assignatura, ja que considero que m’ha fet rumiar sobre diferents aspectes que potser jo no havia tingut en compte. He reflexionat i valorat la meva pròpia actuació, així com la del centre o la meva pròpia tutora. 

Exposició dels companys

Projectes de millora i documentals...

En aquest cas, se’ns proposa reflexionar al blog sobre les diferents exposicions presentades a classe dels projectes de millora i documentals.

En primer lloc, considero que es tracta d’una tasca molt interessant, ja que ens permet posar en comú la feina feta, mentre aprenem de les experiències d’altres companyes. Per tant, a partir d’altres treballs, he ampliat la meva formació (1.3) i segueixo construint la meva identitat com a mestra.

Considero que totes i cadascuna de les exposicions han estat de qualitat. Tant els projectes com les bones pràctiques m’han fet reflexionar i plantejar-me dubtes en la seva posada en pràctica. Tot i així, considero que les presentacions que més vaig gaudir van esser les exposades al seminari de Menorca. La videoconferència em va suposar una petita barrera per arribar en la totalitat a totes les meves companyes. Per aquest motiu, comentaré les exposicions presentades al seminari. Considero que les meves companyes van fer una gran feina, tant a nivell teòric com en la seva presentació. Les exposicions van esser molt visuals i atractives, fet que ens convidava a mantenir l’atenció fins al final.

En primer lloc, van exposar na Jessica i na Carme. Ambdues fan pràctiques a un centre de Ciutadella en què es dona una gran importància als racons. Ens van presentar les seves millores i innovacions en aquests ambients existents al centre, i considero que els van dotar de qualitat. Em van fer plantejar aspectes que no havia tingut en conte com: la ubicació dels materials, els objectes presentats o bé la multiplicitat d’accions que cada ambient oferia. És la primera vegada que veig tants racons en un mateix centre, i crec que és una bona pràctica per proposar a la resta d’escoles. Per altra banda, la metodologia utilitzada alhora d’ajuntar infants de diferents edats em sembla molt enriquidora, ja que crec que els més grans poden ajudar als més petits mentre aprenen els uns dels altres.

La segona exposició fou la de les practicants de La Salle de Menorca: na Melissa, na Natalia i na Sandra. Jo mateixa havia sentit parlar del seu projecte de millora però he d’admetre que em van sorprendre per la seva gran iniciativa. En aquest cas, es tracta d’un projecte de millora de pati. Les tres van adoptar la responsabilitat de reformar el pati del centre mantenint pocs elements i agregant noves possibilitats de joc. Un panell de sorolls, dues taules amb les corresponents cadires per agregar a prop de les casetes de plàstic ja existents al pati, un recorregut per jugar amb cotxes pintat al mateix terra... Totes les millores em van resultar molt atractives, oferint als infants multiplicitat de possibilitats de joc. Es tracta d’un pati molt gran al que les meves companyes han sabut treure un gran profit!

Posteriorment, van exposar n’Estela i na Lídia, que fan pràctiques a Ferreries. En aquest cas, ens van proposar un projecte de millora destinat al racó de passadís. En primer lloc, considero que l’espai no era massa atractiu, però també crec que elles van saber extreure el profit que requeria. Van modificar i introduir alguns objectes (creats per elles), millorant la presentació dels materials i dotant-la d’originalitat. El resultat va esser atractiu, presentant una cuineta complerta i dues casetes fetes amb cartró en les que els infants podien ficar-se i descansar una mica. Per tant, segons la meva opinió, considero que encara que l’espai per jugar no fos el més atractiu, van saber treure el rendiment necessari oferint uns grans resultats.

Na Lorena i na Vanessa (practicants de Maó), segons la meva opinió, ens van presentar una feina amb molt de mèrit. És molt difícil començar un projecte de ben nou tan compromès com és l’hort escolar. Van comptar amb poc suport però considero que no van perdre l’esperança en cap moment. Tot i que no hagin pogut posar en pràctica el seu projecte, han elaborat una bona proposta que sembla atractiva a simple vista. Espero que no hagi estat en va, ja que crec que l’hort és una molt bona pràctica que ofereix als infants moltes possibilitats de joc i els ajuda a adquirir responsabilitats.

Na Rebeca i n’Isma també van fer molt bona feina. En el seu cas, fan les pràctiques a un centre d’Alaior amb el propòsit d’establir millores al pati. He d’afirmar que, al marge de la seva innovació i originalitat en la posada en pràctica dels recursos, el que més m’ha sorprès és la implicació dels pares. Considero que han fet molt bona feina, involucrant als familiars en la dinàmica el centre i fent-los partícips d’aquesta millora. La participació ha estat sorprenent, essent prop de cinquanta pares els que van donar un cop de mà en les reformes.

Na Janet i na Sonia, que es troben al mateix centre que na Rebeca i n’Isma, van centrar el seu projecte en l’elaboració d’una revista informativa pels pares, que reunís totes les notícies rellevants del seu centre. Em sembla una molt bona feina, ja que és un mitjà informatiu per les famílies que uneix a la comunitat educativa.

Per altra banda, na Maite, també practicant de Ciutadella, va proposar un projecte de millora al hort escolar. En el seu cas, l’hort ja formava part del centre, per tant, no va tenir tants problemes com na Vanessa i na Lorena. Tot i així, considero que va tenir una molt bona iniciativa, oferint als infants diferents activitats prèvies per familiaritzar-se amb la sembra i comprenent el sentit de la pràctica. M’agrada la continuïtat i progressivitat de tasques que va proposar, i considero que es de gran qualitat pels infants i pel centre.

A més, n’Ade va centrar el seu projecte de millora en l’estona del dinar. Al seu centre de pràctiques (de Maó) es dona molta importància al moment del menjar, en què estan tots els infants junts a l’escola, adoptant diferents rols. Considero que és una bona tria, ja que els fillets adquireixen responsabilitats i hàbits en un moment quotidià que forma part de la seva rutina.

En el seu cas, na Lali, practicant de Maó, va oferir un projecte de millora totalment diferent al de la resta.  Això és un aspecte que m’agrada, perquè així tenim una gran varietat i podem aprendre de totes les experiències. Na Lali va elaborar un conte on els protagonistes són els animals, seguint amb la metodologia del centre. Crec que era original, amb uns bons dibuixos i prou gran perquè el poguessin veure tots. Hem de tenir en compte que es tracta d’infants d’un any, i és important les estratègies que utilitzem per mantenir sempre la seva atenció.

Per altra banda, la presentació dels documentals m’ha semblat molt atractiva i sorprenent. La seva realització és una mica complicada, per això crec que s’ha de valorar la imaginació que han tingut i la idea que han desenvolupat. En primer lloc, considero que el vídeo de na Sílvia ens permet prendre consciencia del moment actual que estem vivint. Ha tractat el tema de l’educació amb molta subtilitat, però també amb la realitat i reflexió que requeria. En segon lloc, el vídeo de na Laia ens ha permès fixar la mirada a una pràctica molt valuosa que ens permet desenvolupar un gran vincle afectiu entre adults i infants: el massatge infantil. Ens ha presentat el testimoni de dos experts en el tema, fent-nos reflexionar sobre les peculiaritats d’aquesta pràctica.


Vaig gaudi de la gran varietat d’exposicions i crec que vaig aprendre de l’experiència de les meves companyes. Gràcies a totes, molt bona feina!