jueves, 14 de marzo de 2013

DAFO i context d'aprenentatge


Analitzat i entès el sentit d’un DAFO, comprès per les sigles dels substantius: Debilitat (punt feble intern del entre), Amenaça (factor defectuós de l’entorn), Fortalesa (potencialitat del centre) i Oportunitat (potencialitat de l’entorn), passo a reflexionar punts forts i els aspectes a millorar del meu centre de pràctiques. Aquest és un mètode de planificació estratègica que ens permet analitzar la organització del centre i els aspectes externs que s’hi veuen implicats.

Amb això pretenc reflexionar sobre el centre en què faig pràctiques, comprenent quins aspectes puc aprofitar i quins em condicionen en la meva tasca educativa. (2.1 i 2.7)

Debilitat: segons el meu parer, el centre manca d’un espai destinat a mestres que permeti l’elaboració de les reunions de claustre i els consells escolars, així com les reunions amb pares. Això és un aspecte que podria millorar-se adaptant, en alguns moments, l’aula destinada a l’ús d’activitats puntuals (suports, experimentació, joc heurístic, etc.), creant un ambient de confiança amb les famílies o bé entre persones de la mateixa reunió.

Per altra banda, crec que l’Ajuntament de Maó ha implantat una sèrie de retalls que dificulten al centre la posada en pràctica d’un projecte d’ampliació del pati. Detecto aquest fet com una amenaça, ja que sense els recursos econòmics es dificulta i s’endarrereix la posada en pràctica de dit projecte i causa una mica de desmotivació entre les mestres i la directora.

Tot i les mancances detectades a nivell personal, m’agradaria recalcar que l’escoleta Fort de Leau es veu caracteritzada per totes les seves potencialitats i no tant pels punts febles, ja que és un centre totalment conscienciat de la progressió que es vol dur a terme i implicat en la formació dels seus alumnes.

Trobo que la gran fortalesa és la coordinació entre mestres, sobretot a nivell de cicle. Totes són professionals qualificades conscienciades vers uns mateixos objectius, fet que orienta l’escola cap a un camí concret. Les del mateix nivell educatiu elaboren una programació a la par, posant en pràctica les mateixes unitats didàctiques, i proposant les mateixes rutines i activitats setmanals.

La gran oportunitat del centre que contribueix a la seva progressió és la implicació de l’APIMA, tant en activitats escolars com extraescolars. Els pares membres d’aquesta associació participen en la decoració del centre, construcció d’espais escolars (hort educatiu)... però també s’encarreguen del servei de menjador així com l’activitat de natació oferta els Divendres capvespre pels pares i els seus fills.

Tenint en compte els aspectes favorables i els no tant bons del centre de pràctiques, crec que he de conduir la meva activitat educativa vers un treball en equip clar i ben definit, que em permeti aconseguir uns objectius tant a curt com a llarg termini. Crec que els pares ofereixen l’ajut necessària per aconseguir tot el que ens proposem, fet que hem d’aprofitar per augmentar la qualitat del centre. Per altra banda, tenint en compte les dificultats econòmiques per les que passa el centre, proposaria elaborar un projecte amb material reciclat, que oferís les menors despeses.

Crec que el fet principal és que no ens posem limitacions, sinó que sabem superar els petits obstacles que ens sorgeixen.

Una bona mestra no és la que té els millors recursos, sinó la que sap fer una gran tasca amb els materials del seu abast. 

No hay comentarios:

Publicar un comentario