Aquesta setmana,
a l’assignatura de Reflexió i innovació educativa, se’ns ha demanat la tria i anàlisi
del que considerem una Bona pràctica elaborada a l’escoleta on ens trobem, en
el meu cas: Escoleta Fort de Leau, de Maó. A nivell personal, considero que
aquesta bona pràctica que es realitza a l’escola és l’hort escolar, ja que
avarca tota la comunitat educativa i convida a la participació de tots
(infants, mestres i famílies).
Els mateixos
infants es dediquen a la sembra i collita de tot tipus de fruites i hortalisses
amb l’ajut de la seva tutora d’aula. D’aquesta manera, mantenen un contacte amb
la natura mentre adquireixen diferents responsabilitats (cuidar l’hort,
regar-lo, collir, sembrar, llevar les males herbes...).
Aquesta pràctica
es desenvolupa una vegada per setmana i el grup d’infants que hi acudeixen és
alternat, recorrent als agrupaments (mig grup). Així, un grup d’infants va a
l’hort mentre l’altre acudeix al taller de llenguatge. La propera setmana,
s’intercanvia el torn. Es realitza a mitjan matí, quan els infants ja han
berenat i necessiten esplaiar-se. L’hort es troba a l’entrada del centre perquè
sigui visible per mestres i famílies. Aquestes també participen a la seva
prosperitat.
Els infants que
acudeixen a l’hort són d’un i dos anys, i estan formats per petits grups
heterogenis per tal d’harmonitzar la tasca treballada.
Amb aquesta
proposta es pretén conèixer el medi natural a partir de l’experimentació amb
les fruites i hortalisses sembrades. També es vol oferir als infants un
contacte setmanal amb la natura, mentre adquireixen diferents responsabilitats.
L’àrea treballada amb l’hort escolar és la tercera del currículum: El medi
natural.
Montessori i
Celestine Freinet, anys enrere, defensaven la importància del contacte amb la
natura. Per tant, l’escola els adopta com a referents en una tasca del tot
enriquidora.
Crec que, a
nivell general, aquesta pràctica suposa molts beneficis pels infants. Per una
banda, ells entren amb un contacte directe amb la natura, experimentant amb
elements reals. Per l’altra, les famílies exerceixen un paper totalment actiu i
participatiu, aportant al centre els recursos necessaris per sembrar i collir les
sembres.
Tot i això, si
hagués de destacar qualque inconvenient en el desenvolupament d’aquesta
pràctica és el poc temps de realització. Potser els infants podrien acudir-hi
amb més freqüència, perquè considero que un cop cada 15 dies suposa poc temps
de manipulació i contacte amb la natura. A més a més, la mestra crida als
infants un per un. Per aquest motiu, el temps real que cada infant que realitza
a l’hort és molt poc.
Considero que no
sempre existeix una continuïtat entre el que es fa a l’hort i les possibilitats
que aquesta tasca pot oferir, després, dins l’aula. És important que els
infants coneguin i manipulin allò que han sembrat i descobreixin les possibilitats
de cada fruita i verdura (color, gust, gruixària, textura...).
En conclusió,
considero que és una bona pràctica que es desenvolupa al meu centre de
pràctiques i, com a tal, s’hauria de potenciar al màxim les possibilitats que
ofereix.
Les etiquetes
treballades en aquesta activitat són la 3.3 i la 4.1, ja que selecciono i
reflexiono sobre una bona pràctica treballada al centre mentre identifico el
marc teòric que la condueix.
Bones tardes Silvia!
ResponderEliminarL'hort escolar em sembla una molt bona pràctica. És interessant fer participar a les famílies amb el projecte i també poder traslladar la feina feta a l'hort dins les aules. Poder parlar del que hem fet a l'hort: hem sembrat, regat, hem tret males herbes...
Així com has comentat tu també, l'hort és una manera de tenir un contacte més directe amb la natura. Els infants poden anar veient els canvis que es produeixen, les evolucions i processos de l'hort.
També és veritat que es necessita d'un bon trosset de terra per sembrar! I no tots els centres tenen el privilegi. Aprofiteu aquestes dates per començar a sembrar melons, tomàquets, carabassons... ho collireu a l'estiu!
M'agrada aquesta idea, és força interessant.
Laia
Tens molta raó quan comentes que no totes les escoles tenen el privilegi de gaudir d'un trosset de terra! Tenim molta sort! Gràcies Laia per la teva aportació.
EliminarDesprés d'haver llegit la bona pràctica que has descrit i que també vas compartir amb mi al seminari, vull comentar-te que l'hort escolar en general m'assembla una pràctica força interessant en la que es dóna la oportunitat als infants de conéixer el medi natural i fomentar així el respecte per la natura d'una manera pràctica en la que ells són partícpes.
ResponderEliminarA la vegada es nota en la teva descripció que els infants gaudeixen de manipular i utilitzar els estris, i el que serà millor, la recollida.
En el nostre centre també hem fet una pràctica puntual de sembra i penso que seria interessant donar-li una continuitat com feis a la vostra escoleta.
Gràcies per compartir la teva reflexió de la bona pràctica!
Gaudeixen tant els infants com nosaltres! És una pràctica molt engrescadora per tots. Gàcies Lídia, per comentar-me!
EliminarHola Sílvia!
ResponderEliminarCom ja vàrem comentar al segon seminari de l'assignatura, em sembla molt bona pràctica la de l'hort escolar.
El fet que els infants siguin partícips del procés que requereix un hort (preparar la terra, sembrar, regar, recollir) em sembla molt interessant. A més, aquesta pràctica fomenta el contacte amb la naturalesa i el respecte cap aquesta, que penso que són temes molt importants i dels quals els infants han de ser conscients ja des de ben petits.
Estic segura que els infants s'ho passen d'allò més bé i, alhora, aprenen molt.
Sobretot em sembla molt interessant que s'utilitzi l'hort escolar com a vincle amb les famílies, ja que això els apropa més a l'escola.
molt bona pràctica!
Estela
És important aquest vincle del que xerres, sobretot fent a les famílies partíceps de l'ensenyament dels seus infants. Gràcies Estela!
EliminarHola Sílvia!
ResponderEliminarEnhorabona per la bona pràctica que has explicat!
L'any passat quan vaig fer pràctiques al segon cicle d'educació Infantil vaig tenir la oportunitat de viure l'hort escolar amb un grup d'infants de P5 i va ser genial! Estaven tots molt engrescats amb l'activitat, tenien unes botes d'aigua a l'escola per anar a l'hort, tenien encarregats de sembrar, regar, recollir, llevar les males herbes, etc. Era una activitat que després tenia una continuïtat a l'aula, ja que anaven escrivint un diari amb tot el què anaven fent a l'hort!
Així que quan vaig llegir la teva bona pràctica em va recordar els bons moments que vaig viure amb les meves pràctiques a segon cicle!
Salutacions!
Sonia