En aquesta ocasió se’ns ha demanat
exercir una tasca cooperativa en què presentem la nostra jornada escolar mentre
aprenem les peculiaritats dels diferents horaris d’algunes companyes de classe
en les seves pràctiques. Crec que és una tasca molt interessant ja que podem
contemplar diferents mètodes de treballar a l’aula d’EI – 3, comprenent els punts
forts del nostre centre i també aquells aspectes que podem millorar i adoptar
de les diferents maneres de treballar.
Amb aquesta reflexió pretenc
reflexionar sobre diferents aspectes de la meva jornada, així com identificar i
comparar bones pràctiques educatives (3.2 i 4.2).
Per començar, un aspecte que ha resultat evident és la
diferent organització que existeix entre unes jornades i altres del primer
cicle d’Infantil. Podem rescatar petites similituds però en gran parts rellueixen
les diferències evidents, aspecte que resulta lògic ja que cada centre manté la
seva pròpia identitat i filosofia.
En primer lloc, cal informar que
aquesta reflexió es constitueix en base al coneixement de cinc jornades
totalment diferents sustentades en fons tant públics com privats. La gran
majoria d’aquests centres tenen una jornada continuada mentre que un d’ells és
de jornada partida.
Per començar, un dels aspectes
destacables de la distribució de l’horari és el moment d’entrades i sortides
del centre. En quasi tots els centres aquest temps presenta una gran flexibilitat,
per tal de facilitar l’arribada de totes les famílies adaptant-se al seu horari
de feina. Tot i així, una de les escoles dista de les altres ja que l’entrada i
sortida és només de mitja hora. Considero que és una mica just donant lloc a
possibles aglomeracions. El temps d’entrades i sortides hauria de donar l’oportunitat
als pares d’intercanviar informació rellevant sobre els infants, i amb aquest
poc temps es dificulta l’intercanvi de paraula entre mestres i pares. Per altra
banda, considero que no tot és dolent, perquè es pot fomentar la relació entre
famílies ja que és més fàcil que es trobin entre elles esperant per entrar o
per parlar amb la tutora.
També considero que a totes les
jornades comentades es dóna molta importància a la relació diària entre mestres
i pares, afavorint aquest contacte al temps d’entrades i sortides per
puntualitzar qualque fet rellevant o bé comentar algun punt que els inquieti. Considero
que això també dóna temps als infants per acomiadar-se de les famílies amb
temps i sense haver de córrer.
Comparteixen que els agrupaments
dels infants són una bona manera d’organitzar les activitats per atendre a la
diversitat i la individualització dels mateixos. D’aquesta manera, cobreixen
les seves necessitats propiciant la interacció entre els fillets.
Per altra banda, crec que tots els
centres cobreixen les necessitats bàsiques dels infants (alimentació, higiene i
son) amb igualtat de condicions i sobre totes les coses, prioritzant aquesta
actitud sobre qualsevol activitat. Pretenen fomentar l’autonomia dels infants
en qualsevol rutina i activitat (moment d’agafar el berenar dels seus cassillers o bé rentar-se les mans abans
i després de menjar). A tots els centres es fomenta el menjar fruita qualque
dia pers setmana, encara que algunes escoles més i d’altres menys.
Quant a la organització del temps
dins l’aula sorgeixen les diferències entre centres educatius: uns centres
disposen tots els materials a l’abast dels infants, mentre que altres els
sostenen a les prestatgeries; unes escoles fan ‘bon dia’ i altres fan una
jornada d’acomiadament en què els infants comenten amb els companys com ha anat
el seu dia... Per tant, uns centres són més flexibles mentre que altres més
rígids en quant a organització i distribució de l’horari.
Dit això, és cert que cada centre
tindrà la seva pròpia identitat i organització que el diferenciaran de la
resta, però totes les escoles es veuran enriquides per la seva peculiaritat i
alternança d’activitats.
A nivell personal, considero que al
meu centre de pràctiques podríem interioritzar diferents aspectes de les altres
escoles que ens ajudin a millorar la dinàmica. Tot i així, el que crec més
rellevant és l’autonomia dels infants davant les rutines diàries i sobretot en
activitats quotidianes. És cert que al meu centre es demana als infants que es
responsabilitzin de les seves pertinences així com la higiene, però m’agrada la
idea de conscienciar a un o dos encarregats per setmana que s’encarreguin de
portar la batuta a l’aula amb unes tasques concretes. Crec que és una bona
manera de donar-los responsabilitats i fer-los prendre consciència de la feina
que exerceixen.
No hay comentarios:
Publicar un comentario