miércoles, 24 de abril de 2013

Tria de tres 'Bones pràctiques'


Qualsevol pràctica desenvolupada a un centre escolar pot esser considerada una ‘Bona pràctica’ si es duu a terme de la manera adequada, fixant la mirada en la metodologia utilitzada.

Dit això, podríem considerar com a ‘bona pràctica’ qualsevol activitat que propiciï situacions riques d’aprenentatge satisfent les necessitats dels infants i atenent a la seva edat i etapa evolutiva. Han d’esser el més flexibles possible respectant el seu nivell maduratiu. És important que atinguin a la diversitat dels infants, proporcionant una igualtat d’oportunitats i una atenció el més individualitzada possible. El consens, la continuïtat i flexibilitat, entre altres aspectes, dirigiran una bona pràctica escolar.

Com totes les activitats, una bona pràctica requereix d’una planificació, una reflexió i una avaluació concretes.

Una vegada comprès el sentit d’una ‘Bona pràctica’ i tot el que això comporta, se’ns han proposat (a la web) una gran varietat d'exemples amb l’objectiu de seleccionar, a nivell personal, les tres pràctiques mes vàlides.

Amb aquesta reflexió es pretenc ampliar la meva formació a partir de diferents experiències publicades a blogs, així com identificar bones pràctiques (competències 1.3  i 4.2).

Dit això, els tres exemples que considero interessants referents a bones pràctiques han estat extretes de la web xtec.es, ja que crec que és un bon model quant a recursos de diferents matèries i centres. Un cercador que ens proporciona tota la informació que desitgem escollint el tema d’interès. Per tant, les ‘bones pràctiques’ escollides són:


      Treball autònom

Aquesta iniciativa és presentada per l’Escola Bressol Municipal Pau de Barcelona.

En aquest centre es fomenta la cooperació dels infants oferint uns recursos que impulsen a la mateixa acció. D’aquesta manera aprenen a compartir i exercir una activitat conjunta, comprenent que els mateixos objectius es poden assolir d’una manera més rapida i plaent quan es comparteixen amb algú. Un clar exemple d’aquests materials són els tàndems, que es proporcionen als infants perquè es moguin amb la força d’ambdós.

     Experimentem amb aigua, sabó i pintura

Aquesta és una pràctica duta a terme a l’escola Joan de Palà (a Cardona, Catalunya). 

En aquest cas, s’ofereixen als infants diferents safates amb ‘boletes d’aigua’, bombolles de sabó i pintura. A més a més, s’ha proporcionat als fillets diferents recursos per propiciar l’experimentació amb aquest material tan conegut: culleres, joguines d’aigua, closques de musclo, canyetes, entre altres. 

Considero que és una bona pràctica ja que permet als infants entrar en contacte amb un material que forma part de la vida quotidiana: l’aigua. Al mateix temps, descobreixen les possibilitats que aquest ofereix i la multiplicitat d’accions a desenvolupar amb els diferents estris proporcionats. Considero que, amb aquesta activitat, també podem treballar continguts de manera transversal. Per exemple: els infants aprenen a bufar amb les canyetes i, en conseqüència, comproven un efecte en l’aigua a partir de la pròpia acció (descobriment de si mateix).

     Anar a beure aigua amb gots de vidre

Aquesta és una experiència oferta per l’escola Nova de Palma de Mallorca destinada a infants de 2 – 3 anys.

Som conscients de lo important que és exercir una tasca de manera autònoma, és per aquest motiu que el centre ofereix un racó per fomentar aquesta autonomia en els infants. Es presenta una safata amb diferents gots de vidre dirigits a tots els fillets. Quan tenen set, acuden al racó i ells mateixos són els que es serveixen l’aigua. És una tasca complexa pels mateixos infants, per la qual cosa hem de donar-los el seu temps per a desenvolupar-la.

Considero que és una bona pràctica ja que es fomenta l’autonomia dels infants. Ells mateixos descobreixen la seva necessitat de beure i no necessiten una segona persona perquè els atengui, sinó que només depenen d’ells mateixos.


Aquestes bones pràctiques es poden trobar als diferents enllaços següents:
http://www.xtec.es/~ccols/intercan/mallorca/escoleta/escoleta01.htm

No hay comentarios:

Publicar un comentario