Qualsevol pràctica
desenvolupada a un centre escolar pot esser considerada una ‘Bona pràctica’ si
es duu a terme de la manera adequada, fixant la mirada en la metodologia
utilitzada.
Dit això, podríem
considerar com a ‘bona pràctica’ qualsevol activitat que propiciï situacions
riques d’aprenentatge satisfent les necessitats dels infants i atenent a la
seva edat i etapa evolutiva. Han d’esser el més flexibles possible respectant
el seu nivell maduratiu. És important que atinguin a la diversitat dels
infants, proporcionant una igualtat d’oportunitats i una atenció el més
individualitzada possible. El consens, la continuïtat i flexibilitat, entre
altres aspectes, dirigiran una bona pràctica escolar.
Com totes les
activitats, una bona pràctica requereix d’una planificació, una reflexió i una
avaluació concretes.
Una vegada comprès
el sentit d’una ‘Bona pràctica’ i tot el que això comporta, se’ns han proposat (a la web) una gran varietat d'exemples amb l’objectiu de seleccionar, a nivell personal, les tres pràctiques
mes vàlides.
Amb aquesta reflexió
es pretenc ampliar la meva formació a partir de diferents experiències
publicades a blogs, així com identificar
bones pràctiques (competències 1.3 i
4.2).
Dit això, els
tres exemples que considero interessants referents a bones pràctiques han estat extretes de la web xtec.es, ja que crec que és un bon model quant a recursos de
diferents matèries i centres. Un cercador que ens proporciona tota la
informació que desitgem escollint el tema d’interès. Per tant, les ‘bones
pràctiques’ escollides són:
Treball
autònom
Aquesta iniciativa
és presentada per l’Escola Bressol Municipal Pau de Barcelona.
En aquest centre
es fomenta la cooperació dels infants oferint uns recursos que impulsen a la
mateixa acció. D’aquesta manera aprenen a compartir i exercir una activitat
conjunta, comprenent que els mateixos objectius es poden assolir d’una manera
més rapida i plaent quan es comparteixen amb algú. Un clar exemple d’aquests
materials són els tàndems, que es proporcionen als infants perquè es moguin amb
la força d’ambdós.
Experimentem
amb aigua, sabó i pintura
Aquesta és una
pràctica duta a terme a l’escola Joan de Palà (a Cardona, Catalunya).
En aquest
cas, s’ofereixen als infants diferents safates amb ‘boletes d’aigua’, bombolles
de sabó i pintura. A més a més, s’ha proporcionat als fillets diferents
recursos per propiciar l’experimentació amb aquest material tan conegut:
culleres, joguines d’aigua, closques de musclo, canyetes, entre altres.
Considero
que és una bona pràctica ja que permet als infants entrar en contacte amb un
material que forma part de la vida quotidiana: l’aigua. Al mateix temps,
descobreixen les possibilitats que aquest ofereix i la multiplicitat d’accions
a desenvolupar amb els diferents estris proporcionats. Considero que, amb
aquesta activitat, també podem treballar continguts de manera transversal. Per exemple:
els infants aprenen a bufar amb les canyetes i, en conseqüència, comproven un
efecte en l’aigua a partir de la pròpia acció (descobriment de si mateix).
Anar a
beure aigua amb gots de vidre
Aquesta és una
experiència oferta per l’escola Nova de Palma de Mallorca destinada a infants
de 2 – 3 anys.
Som conscients
de lo important que és exercir una tasca de manera autònoma, és per aquest
motiu que el centre ofereix un racó per fomentar aquesta autonomia en els infants.
Es presenta una safata amb diferents gots de vidre dirigits a tots els fillets.
Quan tenen set, acuden al racó i ells mateixos són els que es serveixen l’aigua.
És una tasca complexa pels mateixos infants, per la qual cosa hem de donar-los
el seu temps per a desenvolupar-la.
Considero que és
una bona pràctica ja que es fomenta l’autonomia dels infants. Ells mateixos
descobreixen la seva necessitat de beure i no necessiten una segona persona
perquè els atengui, sinó que només depenen d’ells mateixos.
Aquestes bones
pràctiques es poden trobar als diferents enllaços següents:
http://www.xtec.es/~ccols/intercan/mallorca/escoleta/escoleta01.htm
No hay comentarios:
Publicar un comentario